رنسانس ، و به تعبیری اصالت لذت

شاید این نگاه از نوع نگاهی باشد که وقتی می خواسته اند فیل را ببینند درتاریکی دست بر گوش او سوده اند و پنداشته اند فیل بادبزن است . شاید هم چنین نباشد . اما واقعیت این است که چنین نظری وجود دارد و با همین نگاه که دریافتن درست و نادرستش چه بسا محتاج ساعتها و بلکه سالی گفت و گو باشد قهر و آشتی ها کرده ایم و آفرین و نفرین ها نثار کرده ایم .

حرف این است : تفاوتی که در دوران رنسانس ایجاد می شود این است که ابعاد عالی ، ارزش های متعالی وجود انسان حذف می شود و ابعاد دانی وجود او اصالت می یابد . انسان این دوره حق دارد ثروتمند باشد و لذت ببرد و آزاد باشد ، آن هم به معنای لیبرالیته . لیبرالیسم آزادی از چیست؟ آزادی از کدام قید است ؟ آیا حدودی هم دارد؟ اصالت آزادی یعنی چه؟ منظور اصالت تمتع و لذت جویی است (یامین پور ، ماجرای فکر آوینی ، چاپ 13، قم ، نشر معارف ، 1398 ، ص 80) .

ژاپن ، کار با پشتکار

خیلی شنیده ایم که ژاپنی ها و بعضی دیگر از چشم بادامی ها به قصد کُشت کار می می کنند ؛ به حدی که اگر در کشور ما فشار خون و بیماری های قندی و قلبی آدم می کشد ، در ژاپن و کره جنوبی کار آدم می کشد . اما ژاپنی ها پشتِ کارهایشان پشتکار دارند و یادشان بوده که در کارگاهی باید کار کرد که در آن تجربه ها و همت ها و حمیت ها و نگرشها و شعارها و تمدن ها و فرهنگ های سازنده پیشین به عنوان سرمایه یا موتورِ ساختن و رفتن در مسیر توسعه و پیشرفت در اختیار باشد و از پیش ابزار لازم فراهم آمده باشد ؛ در شهرک صنعتی فرهنگ و تمدن .

از پشتکار اغلب به عنوان نیروی اصلی پیش برنده پشت توسعه اقتصادی ژاپن یاد می شود. تمامی فرهنگها و تمدن ها در ژاپن به هم می رسند (محمد صادقی سیار ، مدیریت به سبک ژاپنی ، 1383، ص95) .

ژاپنی خوب ، تلویزیون خوب می سازد

ماتسوشیتا کونوسوکه زاده ۲۷ نوامبر ۱۸۹۴ و درگذشته ۲۷ آوریل ۱۹۸۹، کارآفرین و بازرگان اهل ژاپن بود، که در سال ۱۹۱۸ شرکت صنایع الکترونیکی ماتسوشیتا را بنیان نهاد. وی مانند بسیاری از کارآفرینان مطرح جهان فاقد تحصیلات عالی بود و در سال چهارم ابتدایی به علت کسب نتایج ضعیف تحصیلات را رها کرد. وی ابتدا کار خود را در یک کارگاه کوچک دوچرخه‌سازی آغاز کرد. از مهم‌ترین شعارهای او این بود که «ما تولید می‌کنیم نه برای اینکه فقرا را فقیرتر و اغنیا را غنی‌تر . بلکه هدف از تولید زدودن فقر از جامعه است» . این شرکت بعدها به پاناسونیک تغییر نام داد. ماتسوشیتا شرکت پاناسونیک را از یک کارگاه کوچک که تنها تولیدش نوعی لامپ دوچرخه بود ، به یکی از بزرگترین شرکت‌های تجهیزات الکترونیکی، الکتریکی و صنعتی جهان تبدیل نمود. از ماتسوشیتا به عنوان نجات‌بخش اقتصاد ژاپن از خاکسترهای جنگ جهانی دوم یاد می‌شود. ماتسوشیتا در دهه شصت میلادی پس از سفر به آمریکا و بازگشتش به ژاپن در پی پیاده کردن الگوهای منبعث از مشاهدات تجربی در سازمانش بود و جهت بهره‌وری کارکنان روزهای کاری کارکنان را در هفته از شش روز به پنج روز کاهش داد و دستمزدها را به اندازه همان شش روز پرداخت کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۳ درآمدی بالغ بر ۷۵ میلیارد دلار داشته ‌است (سایت ایران کتاب) .

ماتسوشیتا می گفت : " من ژاپنی خوب می سازم و ژاپنی خوب تلویزیون خوب می سازد" . هیچ پارامتری مثل زمان و استفاده ی بهینه از آن پررنگ نیست . همه چیز از وزارت تربیت آغاز می شود (صادقی سیار ، همان ، ص101 و 102) .

بد تحویل بگیر ، خوب تحویل بده

این سخن را در مورد مجموعه های موفق می توان چنین بازگو کرد : خوب تحویل بگیر ، خوبتر تحویل بده . و یکی از مجموعه های موفق میتسوبیشی است ؛ شرکتی فعال در ژاپن .

کشور ژاپن یکی از کشور های پیشرفته در حوزه تولید خودرو بوده و هنوز هم یکی از کشورهای پیشرو است. یکی از شرکت هایی که در این کشور فعالیت گسترده داشته و بسیار هم موفق بوده، شرکت خودروسازی میتسوبیشی است. کمپانی ژاپنی میتسوبیشی در سال 1870 توسط یاتارو ایواساکی به عنوان یک شرکت کشتی سازی تاسیس شد و شروع به فعالیت کرد. ایواساکی در ابتدا با سه کشتی قدیمی کار خود را در شرکت آغاز کرد و از آنها برای تجارت ذغال سنگ استفاده می کرد. در کنار این فعالیت ها، میتسوبیشی به بخش‌های مختلفی تقسیم شد که شامل حمل‌ونقل دریایی، معادن زغال‌سنگ، صنایع سنگین و الکتروتکنیک بود و این تنوع فعالیت‌ها باعث رشد سریع و موفقیت میتسوبیشی در دهه‌های اولیه قرن بیستم شد. جالب است بدانید که “Mitsu” به معنای سهاست که برگرفته از سه کشتی ای است که در ابتدا ایواساکی کار خود را با آنها شروع کرده بود. سالها بعد میتسوبیشی به معنای سه الماسترجمه شد .

در اواخر دهه 1920 یعنی بعد از گذشت حدود 50 سال از تأسیس، میتسوبیشی پیشرفت زیادی در حوزه های مورد فعالیت کرده بود و کم کم رو به ورود به صنعت خودروسازی آورد. در سال ۱۹۳۷، این شرکت اولین اتومبیل تولیدی خود را با نام “PX33” به بازار عرضه نمود که به عنوان اولین خودرو چهارچرخ ژاپن شناخته می شد. این یک پیشرفت و تولید منحصر به فرد برای این کشور شناخته می شد اما در سال 1939 با شروع جنگ جهانی دوم ، میتسوبیشی به چندین شرکت مستقل تقسیم شد. در سالهای جنگ جهانی شرکت های زیادی آسیب دیدند و شاید برخی از آنها نیز از بین رفتند که میتسوبیشی نیز از این قاعده مستثنی نبود و دچار آسیب زیادی شد. در سالهای جنگ جهانی دوم شرکت میتسوبیشی بیشتر در زمینه ساخت و طراحی هواپیماهای جنگی به ارتش ژاپن کمک می کرد و تولید خودروی این کمپانی بسیار پایین آمد و تقریبا متوقف شد.

پس از پایان جنگ جهانی شرکت میتسوبیشی جان دوباره ای گرفت و مجدداً شروع به تولید خودرو کرد . در سال 1950 این کمپانی که به شرکت های کوچک تری تقسیم شده بود، همکاری آن شرکت های کوچک تر با یکدیگر و با نام میتسوبیشی را ممنوع کرد اما در سال 1952 بنا به دلایل مختلفی دوباره این ممنوعیت را برداشت که باعث شد در دهه 50 این شرکت ها به یکدیگر پیوسته و با همکاری میتسوبیشی، به یک شرکت متحد و قدرتمند تبدیل شوند.

در سال 1990، این کمپانی با تولید خودرو پاجرو به اوج شهرت خود در تاریخچه شرکت خودروسازی میتسوبیشی رسید. پس از آن خودرو های مختلفی را مانند ASX، Lancer و Outlander تولید و به بازار جهانی عرضه کرد و توانست قدرت خود را تا به امروز در صنعت اتومبیل سازی حفظ کند.

شرکت میتسوبیشی با داشتن تاریخچه‌ای طولانی و تجربه غنی، به یکی از غول‌های صنعتی جهان تبدیل شده است. این شرکت چندملیتی در طول سال‌ها توانسته است از طریق نوآوری ، تنوع فعالیت‌ها و گسترش جهانی، به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد. امروزه میتسوبیشی یکی از شرکت‌های پیشرو در عرصه‌های مختلف صنعتی به‌ شمار می‌رود (سایت گوهربخش) .

یکی از مدیران اسبق میتسوبیشی می گوید : وقتی من مدیر صنایع میتسو بیشی نام گرفتم ، اولین فکری که به ذهنم رسید این بود که من برای اینکه این کمپانی را به عنوان یک واحد آماده برای توسعه و رشد بیشتر تحویل نسل بعدی بدهم چه کاری می توانم انجام دهم ؟ (صادقی سیار ، همان ، ص 89) .