باد و مبادهای ایران ؛ فرازهای فردا

فرازهای فردا

محمدحسن صنعتی

علی العجاله چیز چندانی به نام آینده پژوهی و آینده نگری و آینده نگاری نداریم. اگر داشتیم باید می توانستیم دستِ کم به قدر انگشتان یک دست ، افراد آینده پژوه که بدین عنوان شهرت یافته باشند نام ببریم. که نمی توانیم. با این حال ناامید هم نیستیم و نمی توانیم باشیم. البته می توانستیم به کشورهایی نگاه کنیم که از دریانوردی شروع کرده بودند ، که نکردیم ، با اینکه دریا و بلکه دریاها داشتیم . در نقطه مقابلِ ما ، دریانوردی وجهه همت اروپایی ها بوده . در سال 1498م. واسکودوگاما موفق شد با گذشتن از دماغه امید نیک راه دریایی به شبه قاره هند را کشف کند . در همین ایام بود که کریستف کلمب قاره امریکا را کشف کرد . اندکی پس از این دو ماجرا ، دریانوردی دیگر به نام ماژلان موفق شد برای نخستین بار کره زمین را دور بزند ( ر. ک : زیباکلام ، ما چگونه ما شدیم ، 1395، ص333) . آنچه مسلم است ، "دیگران" به رکود و یک جا نشینی تن نمی داده اند . به اطراف می نگریسته اند و با هر چیز که ممکن بوده است آینده شان را خراب کند یا آینده شان را هم خراب کند در می افتاده اند .

ادامه نوشته

درس های دیروز

درس های دیروز

محمد حسن صنعتی

سه نوع تاریخ داریم . تاریخ تفکر و عبرت ، تاریخ مفاخر و تاریخ تتبع خشک . یکی یک متن تاریخی را تصحیح می کند . یکی به تعبیر دکتر داوری "به تاریخ فخر می کند" و هویت خود را در این مفاخرت می یابد . معدودی هم ممکن است از تاریخ عبرت بگیرند . و در این بین ، اهل سیاست رغبت چندانی به عبرت گرفتن از تاریخ ندارند که بر مرکب قدرت می پویند و نیاز چندانی در خود به خرد نمی بینند . خردمندان اند که نوعا بهره ای از قدرت ندارند اما به حکم خرد ، اهل عبرت و از جمله عبرت از تاریخ اند . دستورات الهی با امید اثر در خردمندان و اهل عقل و بصیرت شرف صدور یافته است ؛ اولوا الالباب و اولوا الابصاراند که مخاطب دستور شریف اند و نه اشراف و بزرگان و دنیاداران ( ر. ک : داوری اردکانی ، نگاهی فلسفی به مسائل کنونی ایران ، 1396، ص326) .

ادامه نوشته

پرسش ها پاسخ می خواهند

پرسش ها پاسخ می خواهند

محمدحسن صنعتی

هر سیستم حکومتی و نظامی در پیشبرد امور برنامه هایی دارد کوتاه مدت ، میان مدت و بلندمدت ، که خواه ناخواه و به طور طبیعی از ناحیه اقشار گوناگون ، بعضا هم همراه با پیشداوری های مثبت یا منفی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در چنین مواقع و مواردی پرسش هایی پدید می آید که ممکن است با ساز و کار پیش بینی شده ای در خصوص آنها پاسخ هایی روشنگر دریافت کنند که در این صورت چه بسا با هم افزاییِ واقع شده از سوی آحاد و اقشار جامعه ، قدرت مضاعفی با رویکرد توان افزایی به سمت برنامه ها سوق داده شود. و ممکن است نسبت تعریف شده میان مردم و مسئولان از نوعی نباشد که مسئولان خود را موظف به پاسخگویی در قبال پرسش های مردم بدانند . این در حالی است که مردم به تناسب تکالیفی که در قبال کشور و مسئولان کشور دارند ، حقوقی دارند که باید مراعات و تأدیه شود. در غیر این صورت ممکن است به مرور نسبت بین دولت و ملت دستخوش تنش شود .

ادامه نوشته

سرمایه های معنوی

سرمایه های معنوی

محمدحسن صنعتی

یکی از مشکلات ظاهرا حل نشدنی ایران چیزی است که از آن معمولا تعبیر به قحط الرجال و بعضا جهل الرجال ( لابد یعنی ناشناخته ماندن رجال ) شده است و این می تواند ناشی از آن باشد که برای ما معمولا هیچ وقت چیزی به اسم سرمایه موضوعیت نداشته است و به وجه اولی ، شناخت سرمایه اعم از مادی و معنوی و اجتماعی و از این قبیل . بعد از انقلاب پربعید نیست که در سال های نخست این مشکل یا مسئله و آتش زیر خاکسترِ آن با باد گرایش های چپ ( نه لزوما چپ حزبی) دامن خورده باشد ؛ اما باید در سال های بعد مشمول اصلاح نگرش می شد . یعنی باید در همه رویکردها و زمینه ها می فهمیدیم که بدون شناخت و رسمیت بخشیِ سرمایه در انواع آن - و البته با مراعات قواعد علم و دین در باب آن - نمی شود کاری از پیش برد ، که نشد . مسئله در کشور ما از دیرباز - به قدری گل درشت و چشمگیر بوده که حتی مقامات خارجیِ مهمان در دربارهای ایران هم در نگاه نخست متوجه غفلت ما می شده اند.

ادامه نوشته

"تلگراف" ؛ در معرفی اثر و صاحب اثر

در پیگیری انتشار نوشته جدید ( تلگراف ؛ مروری بر دخالت های انگلستان در ایران ، از انقلاب مشروطه تا کودتای سوم اسفند) ، دوستان انتشارات خواسته اند که چیزی بنویسم در معرفی اثر و صاحب اثر :

به نام خدا

در معرفی اثر و صاحب اثر

تلگراف

مروری بر دخالت های

انگلستان در ایران

از انقلاب مشروطه تا کودتای سوم اسفند

نوشته

محمد حسن صنعتی

معرفی اثر

در این نوشته تلاش شده است روایتی روان و روشن از نقش انگلستان در ایران ، از مشروطه تا سوم اسفند ارائه شود و در ضمن بعضی از زوایای پنهان دوره ای ظاهرا کوتاه اما بسیار مهم از تاریخ ایران روشن گردد . چه بسا در این نوشته تلاشی به چشم بخورد برای نگارش توضیحی ساده در مورد مسائلی پیچیده ، تا گروه بیشتری از علاقه مندان بتوانند در باب مشروطه و رویدادهای پس از آن مطالعه کنند ، هر چند این کوشش نیز در بین هست که نوشته از آسیب های ناشی از روبرو شدن ساده انگارنه با دوره ها و مقاطع تاریخی دور بماند . نویسنده ، در اثر خود با دلنمودگی به ارائه متنی مستند و تصویر کننده رویدادهایی که بیش از یک قرنِ پیش رخ داده اند گاه عین عبارات شخصیتهای تاریخ و حتی مشخصات آنها را آورده تا تصور کامل تری از گذشته حاصل شود . البته ممکن است عین بیان اشخاص بعضا با نثری سنگین همراه شده باشد که از آن گزیری نیست.

این نوشته که در آن به فراخور بحث ، نقش کشورهای دیگر در امور داخلی ایران خاصه نقش پررنگ روسیه نیز بررسی شده است عمدتا دوره ای چهارده ساله از امضای فرمان تشکیل مجلس شورا و تلویحا فرمان مشروطه در سال 1285ش. تا وقوع کودتای سوم اسفند در سال 1299 ش. را برای روایت نحوه حضور انگلستان در تحولات دوره معاصر ایران برگزیده است و سعی شده است تا آنجا که به ملال و خستگی خاطر خوانندگان منجر نشود ، گزارشی عینی از اتفاقات و رفتار و گفتار فعالان اجتماع و سیاست باشد . چنان که متن نشان خواهد داد در دوره مزبور انگلیس و روسیه دوشادوش هم و البته به عنوان دو رقیب همگام با هم حرکت می کرده اند .

خلاصه یک صفحه ای

بنا به گزارشی که نویسنده در این اثر به دست داده ، ایران ، در تلقی انگلیسی ها سرزمینی بوده با ذخائر غنی خاصه نفت که به لحاظ موقعیت ، اهمیت بلامنازع سوق الجیشی داشته ، هر چند برای بهره برداری از این طعمه ناچار بوده اند همواره سهم و ملاحظات رقیب منطقه ای خود روسیه را نیز در نظر بگیرند . در تصویر سردمداران انگلیس در سال های مورد بررسی ، کسانی به چشم می خورند که در اتاق فکر و عملیات ، کمین کرده ، به هنگام از فرصت ها استفاده می کنند. در مقابل ، چهره هایی از ایرانیان به چشم می خورند که در دربار یا خارج از آن ، روحانی یا روشنفکر ، دوستدار گسترش روابط با انگلیس یا مخالف آن ، و بالاخره پای بند به پیشرفت و سربلندی و سعادت ایران یا بی اعتنا در این مقوله رفتارهایی در خور تأمل داشته اند . آنان کسانی اند که در یک قرن گذشته و در گزارش های تاریخی و اجتماعی خادم یا خائن معرفی شده اند . بعضی کسانی به نظر می رسند که توانسته اند برای نشر آگاهی لازم در ایران زمین گام های موثر بردارند و بعضی در عین کنشگری و اثرگذاری عمر به ابهام گذارده اند . بنا بر این می سزد که از سرآمدان حرکت های فکری ، اجتماعی و سیاسی در این دوره ، چهره ای چند نیز مورد بازشناسی قرار گیرند ؛ خاصه که اگر این سرآمدان به ایجاد نظریه و دیدگاه های معطوف به تحولات جهان و ایران می پرداخته اند ، باید دید در میدان عمل چه رفتاری از خود بروز داده اند و چه تاریخی در باب آنان رقم خورده است .

از ویژگی های این اثر ، ارائه گزارشی است که به لحاظ پرداختن به دقایق فراوان از زمان و مکان و اشخاص مرتبط با رویدادها ، مرور آن می تواند ترسیم گر صحنه های تاریخ صد ساله گذشته ایران برای خوانندگانی در امروز و آینده باشد که در آن دوران نزیسته اند و علی القاعده تصور روشنی از آنچه واقع می شده ندارند ؛ به توپ بسته شدن مجلس ، رفت و آمد و مراوده صنوف یا رجال سیاسی و حتی شاهان و شاهزادگان با کارگزاران انگلیس یا سفارت این کشور ، نقشه ها و نشست های مخفیانه برای امضا و تحمیل قراردادهای استثمارگرانه ، تبعیض های همراه با تحقیر اقوام ایرانی ، ... .

در این بین صف بندی های قدرت طلبانه ای که در ایران شکل گرفته و کارگزاران حکومت و سیاست و اقتصاد کشور را بیش از پیش در مقابل طراحان توطئه های منطقه ای انگلیس در موضع ضعف قرار می داده ، صحنه های تاسف باری در مقابل دیدگان خوانندگان می نهد که در عین تلخی می تواند به سهم خود دارای عبرت هایی تاریخی و کارآمد برای پدید آمدن هشیاری روزافزون در قبال تحرکات و تحولات تاریخ در هر زمان و مکان دیگری باشد . در کشوری که معمولا هم اهتمام کافی به مهام امور آن معطوف نمی شده ، سوق داده شدن امر حکومت به سمتی که برای بیماری یا دیدن و گشتن در ممالک راقیه ، تلگراف ، کرسی حکمرانی آن باشد باعث تاسف ها و شاید مرور آن متضمن عبرتها است ...

معرفی کوتاه اثر

دخالت لندن یا کارمندهای منطقه ای آن در انقلاب مشروطه ، دیپلماسی خاص انگلیسی ها در ایجاد نوعی موازنه منافع در ایران با روسیه ، و نقش انگلیس در وقوع کودتای سوم اسفند ، سه زمینه اصلی شکل گیری این کتاب راپدید آورده اند . ایران که در دوران افول نسبی حاکمیت قاجار در ورطه جنگ جهانی اول نیز می افتد ، پس از کودتا ، ناتوان تر از آن است که بتواند در برابر سیّاسی و زیاده طلبی انگلیس و دوستان پیدا و پنهان آن استقامتی از خود نشان دهد. از طرفی رضاخان که دوره های مختلف نظامی را پشت سر گذاشته و به اتوریته ای دست پیدا کرده ، در مقابل شاهزاده نوجوانی که باید چند سالی هم منتظر می مانده تا برای شاهی به سن قانونی برسد قد می افرازد و با آمیزه ای از قلدری و سیاست ، قدرت را تدریجا به دست می گیرد ؛ در حالی که انقلاب 1917 روسیه نیز کمک می کرده است به آنکه انگلیس یکه تاز تر از همیشه به سمت اهداف منطقه ای خود حرکت کند و از جمله دندان طمع برای برخورداری از منافع قرارداد 1919 تیز کند.

شرح حال صاحب اثر

محمدحسن صنعتی متولد 1343 ، تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان را در گنبد کاووس گذراند ، کارشناسی زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه علامه طباطبایی تهران ، و کارشناسی ارشد (با پایان نامه در "نقد و تحلیل رمان شمس و طغرا" ) و دکتری همین رشته ( با رساله در باب "ارزشهای ادبی تاریخ بیهقی") را در دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور در مشهد و تهران کسب نمود. وی پس از دوره تهیه کنندگی برنامه های رادیویی ( معادل ارشد) ، نزدیک به یک دهه به کار پژوهش ، تولید و نشر مقالات رسانه ای ، نویسندگی و برنامه سازی پرداخت و سپس بیش از یک دهه در مدیریت های رسانه ای (مدیریت پخش ، مدیریت تولید ، معاونت اداره کل صدا وسیما در حوزه صدا ، معاونت برونمرزی ، مدیریت تحقیقات ، مطالعات و سنجش برنامه ای ، و مدیریت آموزش و پژوهش خراسان رضوی) خدمت نمود. در کارنامه وی تجربه حضور در جمهوری تاجیکستان نیز به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مشاهده می شود. وی پیشتر 20 عنوان کتاب در حوزه های زبان ، ادبیات ، تاریخ ، فرهنگ ، اجتماع ، دفاع مقدس ، دین ، رسانه و تاجیکستان شناسی و بیش از 20 عنوان مقاله در نشریات علمی ایران و تاجیکستان در موضوعات مذکور منتشر نموده است . همچنین نزدیک به 30 عنوان یادداشت و مقاله در حوزه دیپلماسی عمومی و فرهنگی نیز روابط بین الملل از وی در پایگاه مجازی مرکز بین المللی مطالعات صلح ipsc انتشار یافته است .

پاکستان و جغرافیای زبان فارسی

پاکستان و جغرافیای زبان فارسی

  • BY IPSC
  • مهر 3, 1403

دکترمحمدحسن صنعتی

پژوهشگر روابط بین الملل

مرکز بین المللی مطالعات صلح-ipsc

سالها پیش زمانی که کنگره نقش کتاب و کتابخانه در تمدن اسلامی در مشهد برگزار می شد و کتابخانه معظم آستان قدس رضوی میزبان آن بود ، گفت و گویی می کردم با زنده یاد پروفسور سید محمد اکرم اکرام از دانشمندان شهیر پاکستان . از ایشان در مورد زبان فارسی در پاکستان هم پرسیدم . ضمن نکات ارزنده ای که بیان کردند ، نقش زبان فارسی در شکل گیری هویت فکری و فرهنگی ملت پاکستان را یادآور شدند و از جمله گفتند : همان گونه که برای ایرانیان ، زبان عربی زبان دین محسوب می شود ، برای ملت پاکستان ، زبان فارسی زبان دین است چرا که دین اسلام به این زبان وارد پاکستان شده است.

ادامه نوشته

یاد جنگ - 8

مفهوم تجربه شده و جهانی ادبیات جنگ با کلیدواژه دفاع مقدس نظر به تفاوتی که بین جنگ و دفاع مقدس وجود دارد - می تواند معطوف به ادبیات دفاع مقدس شود:

فصل ممیزادبیات دفاع مقدس

«دفاع مقدس‌» - و ادبیات آن - فصل ممیزی است که جنس «ادبیات دفاع مقدس‌» را از دیگرگونه‌های ادبیات متمایز می‌کند.

جنگی که در شهریور سال 1359 به ایران تحمیل شد، در تاریخ 31 شهریور از سوی عراق آغاز شد، در مرزی به طول 1200 کیلومتر. پنج استان همان ابتدا درگیر جنگ شدند; 51 شهر جنگ زده و 5 شهر هویزه‌، قصر شیرین‌، موسیان‌، سومار و خسروی با خاک یکسان شدند. 3891 روستا در معرض اصابت بمب و موشک و تخریب و تهاجم قرارگرفتند. 30 درصد دهکده‌های عرب‌نشین از نقشه محو شدند.

ادامه نوشته

یاد جنگ - 7

با دور هم جمع شدن برادرانی چون هدایت الله بهبودی و علیرضا کمری در کنار آقامرتضی سرهنگی کار دفتر ادبیات و هنر مقاومت به خاطرات و یاداشتهای رزمندگان توسعه پیدا کرد. سرهنگی و بهبودی کارقلمی شان را در روزنامه جمهوری اسلامی شروع کرده بودند و کتابهایی مثل منظومه هشت ساله و قطعه های پابرهنه محصول آن دوره است . آنها این کارهای مشترک را با امضای صدراریحانه منتشر کرده بودند. علیرضا کمری از فارغ التحصیلان مدرسه عالی علوم اجتماعی دماوند بود که بعداً ادغام شد در دانشگاه علامه طباطبایی و با یکی دو سال اختلافِ سال تحصیلی با ایشان سابقه دوستی در دانشکده ادبیات فارسی و در رشته زبان و ادبیات فارسی داشتیم . او به مطالعات نظری ادبیات مقاومت و مشخصا خاطرات دفاع مقدس تعلق خاطر بیشتری داشت . ویژگی قابل احترامش آن بود که نوشته هایش را قبل از سپردن برای چاپ ، به بنده و چه بسا دیگران می داد تا دیدگاهمان را نقادانه و شفاف برایش بگوییم و خصوصا بنویسیم . تکیه کلامش این بود : "صنعتی ! من مکتوبم !" گرچه حافظه خوبی داشت ، چندان که به گفته خودش نیازی به یادداشت برداریِ پیش از نگارش ندارد ، از دوستان می خواست اگر در مورد نوشته هایش نظری دارند ، ولو دو خط ، "بنویسید و مرحمت کنید" .

ادامه نوشته

یاد جنگ - 6

9/4/67 . محمد تقي رضايي عزيزي بچه بجنورد و بسيار منضبط و مرتب و هميشه آراسته و خوش پوش و چشم نخورد خوش تيپ ، و دوست و همكلاس دوران نوجواني و جواني ، همزمان با من در اهواز است . علوم آزمايشگاهي خوانده به نظرم و آمده جبهه و در كميته زيست شناسي ]احتمالا وابسته به جهاد دانشگاهي[ افتاده ؛ فرستنده : اهواز ، چهارراه نادري ، نبش منوچهري ، خوابگاه آيت الله منتظري ، كميته زيست شناسي . و مشغول خدمت است . از منِ كمترين مي خواهد معرفش باشم در كنكور ارشد : خدمت دوست و برادر گرامي آقاي حسن صنعتي سلام عليكم. ضمن آرزوي موفقيت از درگاه خداوند متعال اميدوارم سلام مرا پذيرا باشيد . باري گرماي هوا و آماده باش هاي متوالي و ممتد فرصت خدمت رسيدن حضوري را نمي دهد . حسن جان خواستم به عرض برسانم چون براي امتحان فوق ليسانس جاريه يك معرف از دوران دبيرستان از ما خواسته اند لذا اگر براي شما اشكالي ندارد بنده شما را ذكر كنم . از اين بابت از شما خيلي متشكرم. و اينكه به دنبال آن اگر آدرس دقيقي از محل كار يا تحصيل در تهران برايم ارسال نماييد به قول معروف" نور علي نور" مي شود.

ادامه نوشته

یاد جنگ - 5

با بچه های مستقر در خرمشهر

محمدحسن صنعتی

یک روز سعید آقا رسول زاده آمد دم در کانکس که حاضر شوید برویم جایی . می دیدم که فرمانده و تعدادی از مسئولان هم حاضر به یراق اند. فهمیدم کاری است که لازم است باشیم. راهی اهواز شدیم و بعد افتادیم توی جاده خرمشهر . تحرکات تانک ها معمول بود . چیز مشکوکی به چشم نمی خورد . به خرمشهر هم که رسیدیم جز صدای انفجارهای پراکنده بیشتر هم در اطراف شهر صدایی به گوش نمی رسید . تا اینکه رفتیم سمت گمرک . صدای انفجار ها قدری بیشتر شده بود. اما هنوز هم انگار ما هدف نبودیم .

در منطقه گمرک رفتیم احوالپرسی بچه های رزمنده . دیوارهای بلند سوله ها را تا بالا و نزدیک سقف ، کیسه گونیِ پر از شن و خاک چیده بودند . یکی از همراهان از لای گونی ها یکی دوبار سرک کشید آن طرف رودخانه . می گفت عراقی ها مشغول امورات روزمره اند .

ادامه نوشته

یاد جنگ - 4

آموزشِ عالی و جبهه

محمدحسن صنعتی

سال 63 کنکور دو مرحله ای بود . مرحله اولش را که شرکت کردم ، ولو از سهمیه منطقه 3 شرکت کرده بودم رتبه 702 آوردم. که ظاهرا رتبه خوبی بود و باید می توانستم یکی از کدرشته های علوم سیاسی را که مطلوبم بود انتخاب کنم. همزمان تربیت معلم دینی و عربی ساری قبول شده بودم. با (مرحوم) پدر که صحبت می کردم ، وقتی فهمید برای معلمی قبول شده ام خیلی خوشحال شد. خوشحالی مضاعفش ناشی از آن بود که دارم حقوق بگیر می شوم. گفتم : ولی من می خواهم مرحله دوم دانشگاه را شرکت کنم ، بلکه قبول بشوم و به جای فوق دیپلم ، لیسانس بگیرم. گفت : همان معلمی را بخوان ! تا ما ببینیم پسرمان حقوق بگیر شده . چندین سال بعد متوجه شدم که اگر پند پدر را گوش گرفته بودم و رفته بودم معلمی ، ممکن بود بلافاصله بعد از فوق دیپلم ، وارد دوره های تکمیلی بعدی در دانشگاه تربیت معلم هم بشوم و چه بسا خیلی زود تحصیلاتم تا مقطع دکتری را تکمیل کنم و دکتری را نگذارم برای 45 سالگی و بعد مدرکش در دوره بازنشستگی وصال دهد.

ادامه نوشته

یاد جنگ - 3

عزم اعزام

محمدحسن صنعتی

هر روز خبر از شهادت سرداری داده می شود. یک روز هم گفتند دکترمصطفی چمران که زمانی در امریکا فیزیک هسته ای خوانده و بعد آمده بود تا برای بچه های لبنان و درس خواندن شان مدرسه صنعتی بنا کند و برای راه انداختن اولین هسته های مقاومت بی رنگ و ریا در برابر دشمن صهیونیست جنبش امل راه بیندازد و حالا آمده بود تا در روزگار غربت انقلاب در دنیا با نیروهای نامنظم جنگ چریکی علیه دشمن فرصت طلب سامان بدهد ، بعد از عمری دویدن در بیابانهای مختلف و جهاد علیه کفارِ زمان خود شهید شد تا برآورده شدن نیایش هایش را ببیند. دانشجوی مسلمان پیرو خط امامی بود به نام سیدحسین علم الهدی که خودجوش برای هدایت جوانهای دور و برش جلسات توضیح و تفسیر قرآن و نهج البلاغه راه انداخته بود. و در عین حال با شروع جنگ اسلحه برداشته بود و می جنگید . او هم در ماجرای محاصره هویزه همراه با جمعی صد نفره از دانشجویان و رزمندگان دیگر آنقدر جنگید تا با فیض شهادت فائز شد.

ادامه نوشته

یاد جنگ - 2

اسفند سال 1366 از طرف ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ دانشجویی به منطقه ای در اطراف اهواز اعزام شدم. کارتی هم صادر شد به نام کارتِ پلاک :

(روی کارت)

بسمه تعالی

کارت پلاک

شماره پلاک E-020-067

تاریخ اعزام : 4/12/66

نام و نام خانوادگی محمد حسن صنعتی نام پدر ذبیح شماره شناسنامه 19 تاریخ تولد 1343 اعزامی از تهران نوع عضویت بسیج آدرس محل سکونت تهران - سی متری جی مقابل پادگان جی جنب خیاطی اسحاقی داخل کوچه بن بست حیدری منزل احمد طالب لو . این کارت صرفا برای مشخص کردن هویت فرد است و هیچگونه ارزش دیگری ندارد .

(پشت کارت)

به این تذکرات حتما توجه فرمائید:

  1. در حفظ پلاک خود کوشا بوده و از عوض کردن آن با سایر رزمندگان جدا پرهیز نمائید.
  2. نام و نام خانوادگی و شماره پلاک و محل اعزام خود را روی ساک و لباسهای خود بنویسید.
  3. از اطلاع دادن به خانواده های شهدا و مجروحین در حین عملیات و از بردن وسایل شهدا و مجروحین بعد از عملیات خودداری نمائید تا از طریق تعاون اقدام شود.
  4. اطلاعات خود در مورد وضعیت همرزمانتان که در عملیات شهید یا اسیر شده اند را در اختیار تعاون قرار دهید .
  5. بعد از عملیات سلامتی خود را به اطلاع خانواده خود برسانید .
  6. از پوشیدن لباسهای دشمن خودداری نمائید .
  7. وسائل ، امانات خود را قبل از عملیات تحویل تعاون نمائید.

محل خدمت : سپاه / قرارگاه خاتم الانبیاء/ پادگان شهید تجلائی.

ادامه نوشته