محمد حسن صنعتی

آنچه باید در باره رادیو زیارت بدانیم

هدف از طرح و راه اندازی رادیو زیارت ترویج فرهنگ زیارت است ، همراه با آسیب شناسی آنچه تاکنون در حوزه برنامه سازی های دینی و معارفی صورت گرفته است.

نشر فرهنگ اسلامی با محوریت تعالیم امام رضا(ع) و موضوع زیارت از وظایف رادیو زیارت است.

 این رادیو باید نسبت به تبیین ظرفیتهای مذهبی و معنوی استانها و مناطق مذهبی و ایجاد امکان بهره مندی از این زمینه ها اقدام کند.

معرفی امامزاده ها و بقاع متبرکه از ماموریتهای رادیو زیارت است.

ارائه رادیویی برای یک ملت 28 میلیونی در لایه اول ارتباط با مخاطب از ضرورتهای شکل گیری رادیو زیارت است که به محض معرفی شدن ،جمعیت 400 میلیونی ملتهای باورمند به امر زیارت درخاورمیانه و آسیا و شبه قاره را در حلقه مخاطبان خود پوشش می دهد.

اطلاعرسانی در مورد زیارت و انواع دغدغه ها و نیازمندیهای زائران و مقوله زیارت از محورهای عمل رادیو زیارت محسوب می شود.

 اطلاعرسانی در خصوص سفرهای زیارتی و فرهنگ گردشگری ماموریت دیگر این رادیو است.

ارائه الگوهای اصلاح کننده سبک زندگی در قالب رادیو زیارت با توجه به فضای غالب تدین در جامعه ممکن است.

اقتضای شکل گیری مطلوب رادیو زیارت التفات به چند وجه مهم است

رادیو زیارت باید 24 ساعته برای ایفای مسئولیت آماده باشد چون امر زیارت محدود به ساعات خاصی نیست. می شود کسی زیارات مفاتیح را بخواند و مخاطب رادیو زیارت محسوب شود.پس در سال اول حداقل نیازمند 300میلیون تومان بودجه در ماه و 3 میلیارد و 600 میلیون تومان در سال می باشد.

رادیو زیارت ، ملی ست اما یقینا ابعاد فراملی پیدا می کند.

رادیو زیارت یک رادیوی تخصصی ست که تهیه کنندگان و برنامه سازان متخصص و حرفه ای و هنرمند می خواهد. از وجوه فنی و حرفه ای این رادیو ، تصویری بودن آن است.

رادیو زیارت باید هنرمندانه و در خور شان مضجع شریف امام رضا(ع) تدارک شودو نمی توان در تدارک آن مشابه با شبکه استانی عمل کرد.

در اصل یک مرکز رادیویی باید شکل بگیرد با همه امکانات اداری و لجستیک، از آبدارخانه تا آرشیوتا بتوان به تحقق انتظارت مترتب بر رادیو زیارت امیدوار بود.

نظارت بر حرکت رادیو زیارت معطوف به اهداف و راهبردها و شعارها و برنامه ها، نیازمند دبیرخانه و شورایی راهبردی ست که مطابق با نقشه راه و سناریویی معین ، مشی رادیو را مدیریت کند.

به میدان آوردن ظرفیتهای استان و کشوردر قالب برون سپاری و تعامل با شبکه های استانی و به ویژه مراکز قم و شیرازپتانسیل مناسبی را برای تغذیه رادیو فعال خواهد کرد.

این رادیو باید از سوابق مطالعاتی طرحهایی چون " مطالعه توسعه کمی و کیفی زیارت" – اجرا شده در زیرمجموعه مشاور محترم استانداردکتر علم الهدایی(رئیس پارک علم و فناوری استان) برخوردار شود.

رادیو زیارت مستقل از شبکه استانی – که استطاعت مادی آن متاثر از مضایق مالی صدا و سیما به یک سوم تقلیل یافته – اداره خواهد شد و منابع مالی در خور خود را وارد کار خواهد کرد.

نباید دستگاههای استان پشتیبانی های خود را محدود به حمایتهای محتوایی کنند. به عبارتی دسترسی به متون قابل برنامه سازی در حال حاضر صعب نیست. مهم تامین اعتبارات لازم برای ایجاد امکان جذب برنامه سازان و نویسندگان و هنرمندان است. 

مصوبات جلسات باید با تعیین مسئول هر اقدام در مسیر تحقق قرار گیرد.

آستان قدس رضوی ، شورای شهر، شهرداری مشهد و استانداری دستگاههای هستند که باید آورده خود را در کنار آورده صدا و سیما قرار دهند تا راه اندازی رادیو زیارت  ممکن شود.

کندکتور رادیو زیارت که معدلی از رادیو معارف ، شبکه 2  و 4 تلویزیون محسوب می شود باید از حداکثر جاذبه برخوردار شودو این مهم هزینه بر است.

دپوی برنامه تولیدی و پخشی از ماموریتهای دو حوزه مذکور است .ازهمکاران برنامه ساز هم انتظار می رود که تشریفات مربوط به تصویب طرح در شورای طرح و برنامه را مجدانه پیگیری نمایند.